Udawalawe safari, Sri Lanka

Published on 26 November 2022 at 12:19

We besloten van de vele nationale parken in Sri Lanka er één te bezoeken en al snel viel de keuze op Udawalawe, vanwege de route en de kans op het spotten van dieren.

We namen vanaf Mirissa maar liefst drie bussen met een totale reistijd van ongeveer 5 uur, gelukkig konden we wel zitten en was het een prima reisdag. We checkten in bij de Lizard Safari Lodge en na een complimenteus kopje thee en wat te hebben gerust op de kamer, kregen we een uitgebreid Sri Lankaans diner voorgeschoteld. We spraken af de volgende ochtend om 6 uur te vertrekken richting de parkentree.

Zo gezegd, zo gedaan, om 6 uur klommen we de hoge jeep in en met de wind in onze haren en de zon die net opgekomen was, reden we het park binnen. Omdat er nog niet veel toeristen zijn in Sri Lanka hadden we de zes-persoons jeep voor ons alleen. Na de formaliteiten aan de receptie te hebben doorstaan nam Nandu, onze gids/chauffeur/hotelmanager ons mee op de zanderige paadjes van Udawalawe Nationaal Park. Al snel zagen we vele vogels, elke keer als Nandu stopte keken we druk om ons heen maar meestal konden wij het dier zonder zijn hulp niet spotten. Binnen een half uur kwamen we de eerste olifant tegen, verscholen tussen wat struiken was het dier in zijn eentje aan het ontbijten. Hier kwamen we een andere jeep tegen, de chauffeurs houden contact met elkaar wanneer ze een dier spotten.

We maakten een korte stop bij een bungalow middenin het park. Terwijl wij een plaspauze hielden, stond er op de achtergrond een grote olifant. Deze olifant was verplaatst naar een paar meter van de weg toen wij weer gingen rijden. Terwijl we op hem afreden zei Nandu dat dit wat gevaarlijker was in deze tijd van het jaar omdat het paringsseizoen is en de mannetjes olifanten dan wat agressiever zijn. Dit hoorde de olifant schijnbaar ook en vond dat hij zich moest bewijzen want toen wij stil stonden naast het dier begon hij opeens de trompetten en richting ons te rennen, vol in onze flank. Snel startte Nandu de jeep en reden wij verder met de olifant op onze hielen. Gelukkig gaf hij al gauw op en konden wij opgelucht ademhalen. Tot Nandu de auto weer omdraaide en terug langs de olifant ging rijden. Alhoewel ik dit minder grappig vond was de olifant schijnbaar alweer bedaard en schonk ons weinig aandacht anders dan wat blikken met zijn enge lege ogen.

Nandu nam ons mee dieper het park in en probeerde op de plek waar hij 2 dagen daarvoor een luipaard had gezien, deze opnieuw te ontdekken. Verder dan de pootafdrukken in het zand zijn we helaas niet gekomen, er leven slechts 20 luipaarden in Udawalawe (meer kans daarop heb je in Yala Nationaal Park). Om dit te verwerken was het tijd voor een ontbijtje. Bovenop een hoge rotspartij werden voor ons twee stoeltjes gezet en op een steen kregen we broodjes, fruit en thee. Weer eens wat anders dan aan de eettafel thuis.

Na het ontbijt reden we richting het grote meer, hier waren veel verschillende dieren tegelijk te zien. Op de voorgrond lagen krokodillen te loeren, middenin het meer waren de buffalo's aan het afkoelen, boven hen vlogen allerlei soorten tropische vogels en aan de overkant van het meer liepen de olifanten heen en weer. Dit deel is over een aantal weken niet meer per jeep beschikbaar omdat het dan allemaal onder water staat dus dat was het voordeel van onze reistijd.

Na dit alles hebben we nog een tijd rond gereden maar zo tegen het middaguur hadden niet veel dieren er meer zin in. Nandu had ons graag nog een kudde willen laten zien maar de olifantjes waren op solitaire tour deze dag. Wel zagen we nog een krokodil aan land met open bek en drie olifanten bij elkaar. Al met al een geslaagde safari tour voor ons als nieuwkomers!

-A

Add comment

Comments

There are no comments yet.